Real way to Dakar 9 Verslag 9e & 10e & 11e rally dag

Posted on

 

Stage  10 (01-02-2023)

Pierre:
Proef 10 en 11 waren échte Dakar proeven. Stenen zandduinen in alle maten laag tot hoog, de Duitser kort. Er zaten afdalingen bij waar je maag van omdraaide. Een grote zandvlakte met mul zand; de auto’s moesten hard werken! 8 à 9 uur per dag in de wedstrijdauto, dat zijn lange dagen maar iedereen kan nog lachen.

Fred:
Bert en Bart rijden met 2 andere auto’s een zware route door de duinen…  dat wordt een fantastische rit met veel zwaar zand. De Litouwers raken ze kwijt, de Duitsers kunnen volgen door constant plankgas erachter te blijven. Dikke Bertha heeft af fabriek 165 ok en Bert heeft er wat bij gesleuteld. Normaal compleet zinloos maar nu heeft hij daar profijt van. Wat wel tegenvalt is kort bij elkaar blijven. Een hoopje zand over, een keer links of rechts en er is geen visueel contact meer.

Gelukkig komen de Litouwers einde stage 11 weer bij de karavaan. Ze zijn ergens de weg op gegaan en hebben een hotel genomen. Ook een goede keuze. De route ging door een canyon en aan het uiteinde was deze afgesloten door een grote zandduin 50-100 meter hoog; met een lange aanloop in 2 pogingen boven gekomen. De 1e poging hadden we een te zachte plaats uitgezocht, met de 2e poging op harder stuk kwam Dikke Bertha proestend boven. Na het duin dachten ze er bijna te zijn. Door de haast om thuis te komen bijna een kameel aangereden. Gelukkig goed afgelopen. Met ondergaande zon zijn ze binnengekomen. De mannen hebben genoten maar gaan ook een dagje serviceroute rijden om tot rust te komen. Dat viel tegen…


Fred rijdt met Jacco de serviceroute; dit is uiteindelijk ook een mooie avontuurlijke route, je ziet wat meer van de leefomgeving van de locals. Evengoed ben je van 9 tot 17 uur onderweg.

Fred wordt door de organisatie aangehouden met het verzoek te volgen ivm motorproblemen. Olie bijgetankt; de auto verbruikt 2 liter op 150 km. Na 10 km het verzoek om de brandstoftrailer naar het bivak te brengen. Als ie stopt rijdt er nog een team achter. Bij het bivak staat de megatruck van de organisatie met lekke banden. Ze worden binnen een half uur op weg geholpen door een serviceteam waarvan 2 mannen vrachtwagenmonteurs zijn. Super handig zo’n systeem met eigen ANWB regeling.

Stage 11 (02-02-2023)

Op de serviceroute gebeurt er weinig bijzonders. Twee Landcruisers rijden samen op. We hebben een side by side opgeknapt en aan elkaar gelast. De draagarmen en fusees waren afgebroken. Ook de aandrijfas vervangen.We eindigen aan het strand van Nouakchott en eten bij de lokale ondernemer.

Dag 12 (03-02-2023)

We moeten vroeg op omdat het de verwachting is dat de grensovergang van Mauritanië naar Senegal lang duurt. Vandaag wordt niet de rallyroute gevolgd omdat er geen stage is. De route die op het kaartje staat is afgeraden i.v.m. een bootovertocht en omdat daar niemand is om ons te helpen met de grensovergang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord