Real way to Dakar 8 Verslag 6e & 7e & 8e rally dag

Posted on Updated on

Stage 6 (28-1-2023)
Stage 6 gaat van Daklha naar Chami (Mauritanië), deze dag is alleen een verbindingsroute om de hele karavaan de grens over zien te krijgen.

De grensovergang is er een van veel geduld hebben. Aan de Marokkaanse zijde vindt het uitvoeren van de auto plaats en het stempelen van data in paspoorten. Dan volgt een stuk “weg” naar de Mauritaanse grens, wat meer een pad met kuilen en gaten is. Daar worden we opgewacht door onze gids, die zal het afhandelen van de documenten begeleiden. Dat gaat tergend langzaam; 2 uur voor een visa. Alle paspoorten gaan op een stapel, foto’s en vingerafdrukken worden genomen. En klaar denk je. De gids deelt ieder half uur de paspoorten uit. Dan worden kentekenbewijzen opgevraagd, die gaan ook weer een uur een hokje in. Uiteindelijk krijgen we alles terug en mogen de grens over. Systeemdenken is hier nog niet geïntroduceerd. De wegen zijn zeer slecht en af en toe is het onvermijdelijk dat je met een grote bonk een gaatje mist. Jan en Henk hebben het ook niet makkelijk in de servicetruck. De vering is stug en de ledematen worden op de proef gesteld. Velen gaan stapvoets waardoor ze later in het bivak aankomen dan de 2 Landcruisers. Het bivak is een plekje aan de doorgaande weg. In de avond komt er een lokale bank naar het bivak om grote hoeveelheden euro’s te wisselen voor lokale valuta.

Er wordt onderhoud gedaan, olie ververst, gedoucht met de handdouche en we gaan slapen;  om 6 uur morgenochtend alweer de briefing.

Stage 7 (29-1-2023)
De adventure deelnemers mogen alleen de eerste proef rijden; 32 km duinen. De wedstrijd deelnemers wordt verzocht zo licht mogelijk te reizen en rekening te houden met een overnachting. De 2e stage is veel zwaarder. Voor zover ons bekend is, gaan Pierre en Frank daar soepel doorheen.

De servicetruck wil vertrekken maar ze zitten in brandstof stress. Fred helpt ze aan 20 ltr diesel, dan kunnen ze vertrekken. Althans dat denken ze. Henk druk doen, Fred stopt, wat heb je nodig? Truck start niet. Accu bak eraf, wat is er loos? Wel spanning mar niet starten. Fred kruipt onder de truck en tikt op het startrelais. Oud trucje om weigerende startmotor te reanimeren. Een paar keer aan uit en doet het! Jan en Henk gaan op weg, Fred en Jacco naar de start. De adventure rijdt een prachtige spannende route door de duinen. Bert met woestijn ervaring voorop, die weet meestal juiste keuzes te maken. De 80 serie is duidelijk in zijn element. De oude 60 gaat wat moeizaam maar komt er ook. Na 2 uur is de proef afgerond,  nu nog 500 km verbinding rijden. Onderweg veel controles. 1 controle werd een bijzondere, we worden aangehouden door mannen in uniform of we even hun auto willen fixen. Bert kijkt en vraagt sleutel q17 en een inbus 5 en rommelt wat. En schudt de mannen de hand. De auto lekt nog steeds diesel maar minder, wij gaan ervandoor.

Na enkele uren, zo’n 100 km voor bivak, treffen we twee motorrijders. Die vragen ons te stoppen. Ze hebben brandstofgebrek. Een van de motorrijders heeft een 40 jaar oude motor en is uit de 2e stage het asfalt op gegaan, de proef was echt niet te doen. De beste kerel moest hier nog leren rijden in het zand, had hij nooit eerder gedaan. Hoe gaan we die mannen helpen? Bert rijdt met 1 motorrijder naar het eerstvolgende dorp, 80 km verderop. Fred wacht bij de andere motorrijder want alleen achterlaten doen we niet. In het dorp zoekt Bert benzine, maar ze verkopen alleen diesel. Na wat rondvragen en bellen door locals komt er een oude Mercedes met 80 ltr benzine in de kofferbak aanrijden. Er wordt 20 ltr gekocht en 5 ltr in een jerrycan gegoten, die Bert ergens tussen de geiten vindt. De motorrijder gaat terug om zijn maat te helpen. Uiteindelijk wordt het weer laat voor iedereen in volgende bivak is.

Rapportage door Pierre
Om 9:01 gestart voor 27km. Korte snelle paden, 50% kleine duinen, veel stuntwerk. Aan het einde wat hogere duinen, eindigend bij de 1e finishlijn. Was start 2e proef 188km. Begin van de paden over grote vlaktes wat voor Frank een peulenschil was om te navigeren. Daarna 50-60 km hoge tot middelhoge duinen, afgewisseld met hoge duinen. Dat was voor Frank meer werk: om mee te kijken en te helpen met uitgraven, wat onvermijdelijk was. Liason van 34km. Pierre heeft ontzettend genoten van deze dag, alles viel op zijn plek vandaag.

Stage 8 (30-1-2023)
Weer vroeg op, de verbinding voor service is 210 km, veel gejuich bij de briefing. In de middag is de euforie wel weg. Een onverharde weg van 100 km is al gauw 4-5 uur rijden. Vol met ribbels (wasbord). De adventure Landcruisers rijden er 80, dat is comfortabeler maar alles rammelt uit elkaar. De adventure mag de 2e proef niet starten i.v.m. tijdsoverschrijding op de 1e proef. Dat geldt helaas ook voor Pierre.

Het advies van de organisatie is om ruim voldoende water en brandstof voor 2 dagen in te slaan. In dit bivak overnachten we 2 dagen op een hele bijzondere camping in een dorp (Chingetti). Fred en Bert besluiten onderhoud te doen en uit te rusten. Stage 9 gaan we overslaan.

Jacco heeft het in de adventure klasse veel meer naar zijn zin en kan ook genieten. De druk van het wedstrijdelement is eraf. In het team vindt hij zijn draai tussen de oude knarren. Zoete broodjes worden er niet gebakken. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, er is weinig tijd voor jezelf, het is gewoon doorbikkelen. “Je hebt slaap tekort want je slaapt te kort” is een wijze uitspraak van een rapper. Jacco is nieuw, onervaren en de jongste met 23 jaar. Hij is als een jongen van huis gegaan komt als een vent naar huis. We zijn trots op hem hoe hij zich er doorheen slaat.

Jan slaapt veel tijdens het reizen, daar waar dat mogelijk is. Henk is een excellent chauffeur; hij heeft de truck heeft nog niet één keer vastgereden, dat is best een prestatie.

Geef een antwoord