Dag 4: verslag nachtrit & bijltjesdag

Posted on Updated on

Vervolg donderdag 17 september 2020: Nachtrit

Om 19.00 uur is er een korte briefing. Dit stelt niet veel voor het meer een soort militair welkomstwoord omdat we hier op militair terrein te gast zijn. 

Er wordt gewaarschuwd dat hier normaal gesproken nog steeds regelmatig oefeningen zijn dus als je iets ziet liggen, laat het liggen maar meld het wel, dan ruimen zij het op. 

Rob van Pelt start om 21.42 uur aan de nachtrit van 60 kilomter, en Pierre en Miranda om mogen 21.50 uur beginnen. Beide teams besluiten rustig aan te doen want als je fout gaat in het donker in het bos ben je zomaar een half uur aan het zoeken. 

De proef ging deels door het bos en deels over de tankbaan dus hier zaten veel diepe kuilen en gaten. Rond 23.30 uur zijn beide teams alweer terug in het bivak. Gelukkig is alles goed gegaan en heel gebleven dus Jan begint aan de gebruikelijke service. Bij team van Pelt wordt opgemerkt dat de gereedschapskist is verdwenen dus moet er geleend worden bij team Statz. 

Rond 02.00 uur is het klaar met de service en kan iedereen proberen wat te slapen. Dit valt niet mee want er wordt overal nog druk gesleuteld op het bivak. 

Vrijdag 18 september 2002: Bijltjes dag 

’s morgens bij de briefing wordt het duidelijk dat er meerdere spullen gestolen zijn maar er is ook een gereedschapskist gevonden. Miranda roept meteen dat deze misschien wel van ons kan zijn dus er wordt verzocht na de briefing even mee te lopen om te checken. Het is inderdaad de kist van Rob van Pelt dus dat is heel fijn dat deze terecht is. Later op de dag horen we dat er iemand is opgepakt voor deze diefstallen. 

Vandaag 2 proeven van allebei 125 km met tussendoor een pauze van 2 uur voor een korte service. 

De ochtend proef was best lastig met korte aanwijzingen dus lastig navigeren. Het was zwaar zowel voor materieel als voor de mens. Oftewel: bijltjesdag. Veel ongelukken op de proef.

Rond lunchtijd komen beide auto’s terug naar bivak waar ze worden verrast met pannenkoeken als lunch. Rond 14.00 uur vertrekken de beide Teams weer voor de middag rit. Dit was weer zo’n honkedebonke pad, dus al met al een zware dag voor de auto en de mensen want het was natuurlijk een kort nachtje na de nacht rit. Tussen 16.30 uur en 17.00 uur komen beide teams weer terug in het bivak.

Gelukkig niet al teveel problemen. Bij Rob van Pelt is er wat aan de motorsteun kapot maar dit is al redelijk snel weer verholpen. Team Statz doet de gebruikelijke service. Daarna met zijn allen pilaf eten en nog kort bij het kampvuur want zo’n nachtrit hakt er toch wel in. We maken ons op voor de laatste dag een proef van 140 km dan zit het er al weer op.

Geef een antwoord