Breslau 2019 #4: Derde dag, bijltjes dag

Posted on

 

Woensdag 3 juli:

De derde dag is alweer aangebroken, bijltjes dag. Team Statz mocht starten om 9:49 uur en team de Ruiter om 10:13 uur. Er was vandaag een servicepunt tussen de twee etappes en het serviceteam besluit de auto’s daar op te wachten, maar ze treffen alleen Team Statz.

 

In de eerste etappe ging er een side-by-side volledig in vlammen op. Jan en Martijn zaten er kort achter en hebben druk staan scheppen om het vuur de blussen. Ondanks de inzet van vele omstanders om het voertuig te redden, bleef er niet meer over dan een roestig buizenframe. Dat leverde wel behoorlijk wat vertraging op voor Jan en Martijn. Pierre en Miranda zaten ervoor en waren uren eerder binnen die dag. Ook zij hebben avonturen bleefd met gaten, keien en stronken, die hem veel schade aan de ophanging opleverde. Voor Lange Jan en Lennart werk aan de winkel. Gelukkig hebben ze tijd genoeg en zijn alle reserve onderdelen voorhanden.

 

Onze Dakarlegende van Pelt heeft minder succes op de derde dag. Zijn achteras brak finaal door midden op 5 kilomter van de verharde weg, en assistentie zou pas na de wedstrijd komen. Van Pelt ging daar natuurlijk niet op wachten en belt zijn vrouw met verzoek alvast te gaan rijden naar het nabij gelegen plaatsje. Moeder van Pelt weet onze Fred te strikken om mee te gaan, omdat navigeren en rijden met een hele grote bus en aanhanger, niet te combineren zijn. Ondertussen werd in het bos gewerkt aan een oplossing om op de verharde weg te komen. En dat lukte, met regelmatig updates van zoon Robert, weet moeder zoon en manlief foutloos op te sporen. Aan een weg met asfalt, tussen de gaten, stonden ze in de berm te wachten. Deze hele actie leverde veel extra reparatietijd op.

Terug op het bivak zijn Jan en Martijn nog steeds niet terug. Dus hielp Fred Rob van Pelt om de achteras te wisselen. Met ruim een uur werk is de klus zover gereed, dat de as gewisseld wordt. Rob kon de klus verder alleen af maken. Inmiddels waren Jan en Martijn ook in aantocht. Na het overleg ontstond er wat onrust over het wel of niet vervangen van de koppeling. Henk vond het maar een merkwaardigverhaal en besluit zelf voor een diagnose te gaan testrijden. De koppeling is het niet. Wat geeft dan die penetrante geur? Ook Pierre kwam erbij staan en op de plek waar hij lekker stond te leunen riep hij ‘Er brandt hier iets!’. Tegelijkertijd wat rukken en trekken aan de bedrading en er ontstond een rookwolk. Probleem gevonden! In de lamp is kortsluiting ontstaan, waardoor de draadjes en de rubberstofkap samen zijn gaan smelten en heel hard stonken. Overige mankementen vielen reuze mee. Twee fugeekogels en standaard lijst zorgden ervoor dat ook rond middernacht de auto van team de Ruiter weer in nieuwstaat verkeerde.

Op donderdag is de verplaatsing van het bivak en de nachtrit, morgen weer een update!

Geef een antwoord