De heenreis en aankomst in Polen van Team Statz

Posted on Updated on

Vrijdagavond 19.00 uur vertrokken vanuit ’s Gravendeel. Jan van Prooijen Pierre en Lely en de broer van Pierre, Henk Statz. Henk gaat mee om kennis te maken met het team en hoe het reilt en zeilt in een Rally. Henk is vrachtwagenchauffeur geweest nu net met pensioen en dus ideaal straks in de verbinding tijdens de Real Way To Dakar. Monteur Lennart ging helaas niet mee en omdat het te kortdag was om nog een andere monteur te regelen zal Pierre na het rijden zelf aan de bak moeten. Moet kunnen zegt Pierre. Het zijn maar 5 dagen Rally dus dat wordt wel weer een uitdaging. Bij Garderen hebben ze Miranda op gepikt en zo was het team op weg. De truck bestuurt door Jan en Henk en Lely voor de catering. Pierre en Miranda met de Toyota Hi Ace met daar achter de caravan. We spreken af dat we elkaar onderweg ergens weer treffen voor gezamenlijk ontbijt. Rond 5.30 uur zijn Pierre en Miranda al bij de grens de truck zit daar nog 45 minuten achter dus tijd voor een power nap. Als de truck bij de grens komt eerst kijken of er nog voldoende saldo op de tolbox staat en dan gezamenlijk ontbijten. Daarna maken we ons op voor de laatste 212 km naar Gwda Wielka waar bet eerste kamp is. Wat een mooie route door het prachtige Poolse land. Genieten met een grote G en daar hebben we alle tijd voor want het is een soort route nationaal, dus het gaat niet snel. Om 11.00uur kwamen we aan op kamp 1 het mooie plekje aan het meer. Eerst nog even de temperatuur meten met infrarood scanner ivm de Corona maatregelen en daarna konden we een plekje uitkiezen.

Een uurtje later was de tent van de vrachtwagen voor de service opgebouwd en stond alles op zijn plek. We hadden nog even geïnformeerd of we met het hele team moesten komen voor de administratieve check of dat ik dat alleen af zou kunnen handelen ivm Corona regels, wat betreft de afstand en drukte vermijden, maar dat kon helaas niet. Dus wij besluiten om 15.45 uur al klaar te gaan staan om als eerst aan de beurt te zijn. Om 16.00 uur mochten wij als proefkonijnen als eerste voor de administratieve check volgens Corona regels te doen. Alles verliep vlot en snel omdat we alles online al netjes ingescand hadden. Dus binnen een kwartier gingen we met stickers en pasjes weer terug naar ons plekje om de stickers volgens het beroemde stickerplan te gaan plakken. Ook dit was weer snel voor elkaar daarna lekker eten en vroeg naar bed want zo’n nachtje overslaan gaat er toch inhakken.

Dag 2  Vroeg uit de veren want we willen als eerste bij de technische keuring zijn. Dus om 09.00 uur gingen we inderdaad als eerste door de technische keuring. De grote baas zelf was ook aanwezig omdat wij de eerste auto waren die met de nieuwe Geo Traq com box gekeurd werden, dus van alle kanten werden we bekeken en gefotografeerd. Voor de liefhebbers over de werking van het nieuwe systeem naast de oude functie dat het systeem informatie opslaat voor Rally controle, een soort van track en trace, is er nu ook een Sentinel functie die je kan gebruiken als je bijvoorbeeld  iemand wilt inhalen in de Rally. Dan kan je dit kenbaar maken door deze knop in te drukken. En als laatste zit er een knop met S O S functie die je kunt gebruiken als je hulp nodig hebt. Als je meer wilt weten kijk dan even op You tube via deze link: https://m.youtube.com/watch?v=6hSXuu6DcyE De technische keuring verliep verder ook zonder problemen dus we waren al vroeg klaar en konden we de laatste kleine klusjes aan de Rally auto af maken. Voor de rest alles op het gemakje.

In de middag sloot team van Pelt zich bij ons aan en gingen we gezamenlijk uit eten in het inmiddels beroemde visrestaurantje aan het meer. Even genieten van de vrije dag die we nog hebben voor de Rally Breslau dinsdag van start gaat. Wordt vervolgd.

Geef een antwoord