Met een dubbel gevoel terug uit Frankrijk

Posted on

Met een dubbel gevoel terug uit Frankrijk

Ons team is met een dubbel gevoel teruggekeerd uit Frankrijk, waar wij het vorige weekend mee deden aan Rallye Jean de la Fontaine. Lees snel verder voor het hele verhaal.

Verkenning van het parcours

Op vrijdag was er gelegenheid voor verkenning van de te rijden klassementsproeven. Erg handig om te kunnen zien waar we de volgende dag zouden gaan rijden. Dit duurde van 9:00 tot 15:00 uur, en we tuften met een gangetje van 30 km/u over alle paden en landwegen. Heel anders dan de snelheden tijdens een rally. De hevige regenval van de voorgaande dagen zorgde ervoor dat de paden in de bossen spekglad waren.

Rond 15:30 uur waren we terug op het bivak en om 17:00 uur moesten we voor de technische keuring. We mochten de dag volgende starten. Altijd weer een geruststelling. De BBQ werd aangestoken en onder het genot van een hapje en drankje werden de roadbooks voor de eerste dag gekleurd.

De rally van Team Statz

Op zaterdagmorgen stonden er 11 Nederlandse teams aan de start, naast alle Franse, Poolse en Engelse teams. Vandaag moesten er 6 klassements proeven gereden worden op verschillende locaties nabij het service park op zo’n 13 km afstand van ons bivak. Voor de navigatoren was het veel administratief werk om de tijdskaarten in te vullen en om op tijd in- en uit te klokken.

Team Statz draaide alle 6 de klassements proeven zonder veel moeite af. Er werden mooie resultaten behaald en het team stond ook in de midden van het klassement. Na de 5e kassentsproef kwam de vraag of Team Statz zich bij de wedstrijd directie wilden melden.

Na het uitrijden van de laatste proef en het wachten op het service park, kreeg het team de boodschap dat er in de 3e klassementsproef een fout was gemaakt met de tijdskaarten en dat er een straftijd van 40 minuten was toegekend. Volgens het regelement mag men maximaal 20 minuten straftijd oplopen. Dit betekende dus dat het team gediskwalificeerd werd voor de 2e race dag. Echt een domper!

Pierre Statz zegt: “Het is wel een rally waar ik in de eerste dag veel geleerd heb als het gaat om rijden in verschillende omstandigheden en op verschillende ondergronden. Dan weer een heel smal pad met stenen en kuilen, modder asfalt. Om daar zo hard mogelijk doorheen te rijden geeft toch wel een kick.

We hadden graag ook de 2e dag mee gereden, maar wie weet volgend jaar. Ik kijk in ieder geval terug op een hele fijne dag, met goede samenwerking onderling en een goede sfeer.”

De rally van Team de Ruiter

Team de Ruiter raakte in de 1e klassementsproef van de track en hing half in de bomen bij een afgrond. Ze konden hier niet op eigen kracht uitkomen om de klassementsproef te vervolgen. Nadat alle teams waren gepasseerd, kwam de assistentie om met een tiental omstanders de auto weer op de track te zetten. Met een overschrijding van 50 minuten, maar zonder verdere schade werd de finish gehaald.

De overige klassements proeven werden bijna feilloos gereden en er werd veel tijd goed gemaakt.

Na de 5e kassentsproef kwam de vraag of Team de Ruiter zich ook bij de wedstrijd directie wilde melden. Door de uitglijder in de eerste klassentsproef was er een straftijd van 24 minuten opgelopen. Ook dit resulteerde in een diskwalificatie voor de 2e race dag.

Op zaterdagavond heerste er een zeer bedrukte stemming in het bassiskamp van Offroad Rally Team Hoeksche Waard. Er zat dan ook niets anders op om op zondag de spullen weer in te pakken, de rallyauto’s te laden en weer huiswaarts te keren.

Wij zijn een ervaring rijker en een illusie armer…

Geef een antwoord