Albanië rally 2022 – Dag 8 Tirana – Tirana  (Bivak Tirana)

Posted on

Rally dag 7 Tirana – Tirana  (Bivak Tirana).

Zaterdag 11 Juni Starttijden Robert 12.08 uur Rob 12.30 uur Pierre en Miranda 13.45 uur. Briefing 11.00 uur wordt 11.30 uur dus de start tijden worden zo wie zo een half uur later minimaal. Dat wordt Albanese een uur later dus dat beloofd weer een latertje te worden. Na de finish is het de bedoeling dat er gegroepeerd wordt en dan zo naar de ceremonie gereden wordt. Die is ergens in het centrum van Tirana. Aangezien we nog niet veel van de rally meegekregen hebben besluit ik een taxi te bestellen om naar de ceremonie te gaan. Jan en Henk beginnen met opruimen van de tent en ordenen van de spullen in de truck voor de terugreis ik help waar ik kan. Het is bloed heet dus af en toe bijkomen in de schaduw. Er wordt wederom gewaarschuwd dat het glad is in de proef. Rob en Robert zijn rond 16.00 uur terug in bivak omdat ze tijd genoeg hebben om zich om te kleden en de motor alvast schoon te spuiten voor dat ze de bus in gaan.van Pierre en Miranda nog niks gehoord dus om 16.45 uur stap ik in de taxi om een poging te doen om hij de ceremonie te komen . De taxichauffeur spreekt geen woord Engels dus ik vraag bij de receptie of hij wel het adres weet waar ik heen wil . Ja dat weet hij dus zou goed moeten komen. Na ongeveer 10 minuten krijg ik een appje van Miranda dat ik niet naar de ceremonie hoef te komen ze komen naar het bivak verder alles goed. Dus ik tilde taxichauffeur op zijn schouder en zeg dat hij om moet draaien die snapt er natuurlijk niks van. Dus ik zeg back to hotel heel verbaasd kijkt hij mij aan to hotel? Uiteindelijk lijkt hij het te snappen en draait hij om. Gelukkig het op tijd want er stond een gigantische file richting het centrum en dan kom je er niet zo 1 2 3 weer uit. Ik bedank de taxichauffeur en laat hem verbaasd achter . Het ritje was vooruit al betaald in het hotel dus hij ging daar zijn verbazing uitspreken. Ik ging weer terug naar de mannen die dachten dat de taxi niet op was komen dagen. Niet veel later komen Pierre en Miranda aan ze waren niet eens aan de proef begonnen dus ook niet gefinisht. Op de verbinding naar de start hadden ze al meer dan een uur in de file gestaan dus al meer dan een uur verloren . Bij de start aangekomen was de starter niet op zijn plek er kwam een man uit de auto en die stuurde Pierre en Miranda een bepaalde richting uit. Waarschijnlijk ging het daar al fout . De plaatjes klopte niet en het was zoeken naar de juiste weg . Op een gegeven moment zelfs op de snelweg. Nadat ze toch weer enigszins het goede plaatje hadden gevonden. Ging het weer mis ze waren niet de enige. Er was nog een auto aan het zoeken. Die kwam t ook niet uit . Het werd later en later en ze gefloten terug naar het bivak te gaan de ceremonie zouden ze toch niet halen en opneem gegeven moment ben je er wel klaar mee. Albanië is een prachtig land de rally is een van de zwaarste die er is. Maar qua organisatie schort er wel het een en ander aan. Roadbooks die niet kloppen gevaarlijke situaties en ga zo maar door. We proosten op een veilige finish en gaan met het team nog een laatste keer uit eten want dat is een van de dingen die wel goed zijn in dit land. Voor de laatste keer de tijden Robert van pelt wint vandaag de epiloog zijn vader Rob wordt 18e Pierre en Miranda niet gefinisht maar worden toch nog 22 e. Overall is Robert 4 e Rob 18e en Pierre en Miranda evens 18 e maar dan bij de auto’s. We nemen s avond afscheid van elkaar want de vliegers worden al om 3.30 uur opgehaald om naar het vliegveld te gaan . Vertrek 6.40 uur maar helaas gaat het ook daar weer mis eerste melding was vertraging van een uur tot 1,5 uur maar dat werd uiteindelijk meer dan 5 uur om 12.10 uur stegen we eindelijk op richting Düsseldorf hopen dat mijn auto er nog staat wat kan er toch veel mis gaan in een week. Jammer maar helaas is het anders gelopen dan we gedacht hadden maar we zijn allemaal nog heel Hoop dat de mannen met de truck ook een goede reis hebben en veilig thuis komen. Hoop dat de volgende rally beter verloopt dit zal dan The Real Way to Dakar zijn . Groetjes van Team statz en Team van pelt .