Verslag 2: de schade valt mee, voor de techniek een geslaagde dag!

Posted on Updated on

Maandag 28 juni 2021 – de eerste rally dag:

De 1e proef is gereden, met niet de beste tijd. De rallyauto is in een waterrijk gebied vast komen te staan. Paden zijn nog onbereden, het hoge gras werd nat gras en uiteindelijk eindigde dat in een diepe plons water. Dat kost tijd om weer losgetrokken te worden. Na een aantal keren voorbijgereden te zijn is er iemand gestopt voor de charmes van Niek. Met en stevige ruk en hulp van de rechtervoet staat Jan weer op vaste bodem. Voor de rest de etappe behoudend uitgereden.

Na de eerste etappe is er op het bivak 1 uur de tijd om service te verlenen.

Fred en Henk doen een tussentijdse check op speling losse bouten en moeren. Reinigen van verlichting en ruiten. Jan is zeer tevreden over zijn auto en het beschikbare vermogen. Dat is gerealiseerd door enkele verbeteringen zoals turborevisie, gewijzigde aansluitingen en brandstofpomp afstellingen.

Niek en Jan vertrekken voor de 2e etappe, Fred en Henk gaan een rondje maken in het bivak. Vrienden kan je tijdens een rally niet genoeg hebben. Er is ook het nodige te zien aan afgesleepte vrachtwagens, auto’s op aanhangers, motorfietsen die volledig uit elkaar gaan. De eerste proef, het water en het ruige terrein heeft duidelijk in een uur tijd een eerste selectie gemaakt onder de deelnemers. Hierbij een kleine opsomming van wat ons bekend is in de naaste omgeving.

  • Auto is met grote golf van water uitgeschakeld de Lexus V8 had er met kromme kleppen en drijfstangen geen zin meer in.
  • Motorfiets volledig gedemonteerd onderuit in een waterbak dan zit het water overal, geen assistentie wel een echte liefhebber en bikkel.
  • De buren konden de middag ook niet starten, kapotte schokbreker en vering moesten worden hersteld. Laat de overbuurman nu toevallig van dat merk dealer zijn en te kunnen servicen. Schokbreker volledig gereviseerd op 20 mtr van je auto. Wat een luxe om op deze wijze pech te hebben.
  • De 2e auto is door de berging gebracht, een voorwiel met bouten was er volledig afgebroken. De bestuurder is 79 jaar en heeft het fantastisch naar zijn zin, gebroken wiel of niet zijn dag is geslaagd.

Rond 19:00 kwamen Jan en Niek tevreden binnen, schade dat viel reuze mee!

  • Gebarsten voorruit, die laten we zitten.
  • Motorkap steun maken Henk en Fred een project van om niet de hele week ermee lastig gevallen te worden. Het is niet ernstig maar als je de hele week alles vast moet binden en tapen gaat het een ergernis worden. Bij de buren ijzer en een lasapparaat geleend en met wat handvaardigheid hopen we een definitieve oplossing te hebben gemaakt.
  • 1 schokbrekerhoes is verloren gegaan en wordt vervangen voor een nieuwe.

Alles bij elkaar voor de techniek een geslaagde dag.

Dinsdag 29 juni 2021 – de 2e rallydag

Dat was een moeizaam begin, per abuis is er diesel in de benzine jerrycan terecht gekomen en daar doen de generatoren het niet op. Gelukkig was dit snel op te lossen.

Vooruitzichten: dinsdag, 2 etappes van 100km en een nachtrit. Woensdag is er 1 etappe en terug naar het bivak, materiaal inpakken en 115 km verhuizen naar 2e bivak GWDA Wielka.

De sfeer is buitengewoon goed, het weer is heel warm om 9 uur is het al 26 graden.

Geef een antwoord