Real way to Dakar 10 de Finish dag

Posted on

Stage 13 (04-02-2023)

 

Rallydag 13
Stage 13 gaat van St. Louis naar Dakar, de laatste stage!

Na een biertje en viscurry-rijst bij de camping gaan slapen en lekker uitgeslapen.

De laatste etappe is 130 km over het strand. Vanaf 13.00 uur starten de motoren eerst per vijf en mogen de auto’s daarna elke minuut starten.

We starten zo laat omdat we moeten wachten op laag water. Het zand is zwaar, de banden worden op 0,8 bar gezet om niet te veel weg te zakken. De Buzz-Wagon had zijn banden minder afgelaten en heeft grote problemen om van de prestart naar de start te rijden. Uiteindelijk worden ze over de start heen geduwd en komen langzaam op eigen kracht op gang.

Het strand heeft hier en daar flinke hobbels en kuilen dus de snelheid moet er flink uit. Hele stukken strand zijn vrijwel leeg . Bij dorpen zijn speed limits ingesteld van 40km/uur, dat is wel fijn want hierdoor kunnen we ook genieten van de lokale activiteiten van de mensen op het strand.

Vissersboten die met de hand het strand op worden getrokken, netten die worden gerepareerd, geiten, honden en katten die visresten opeten, kinderen die voetballen. Er wordt vis gesorteerd en verkocht; er is veel bedrijvigheid.

Bij Dakar is de finish en wordt iedereen met luid geklap bij de finish ontvangen. Iedereen die het gehaald heeft is blij. Er worden foto’s gemaakt en een groepsfoto.

Hierna naar de camping waar `s avonds een buffet is en de prijsuitreiking voor de race categorieën.

Pierre en Frank krijgen een tweede prijs uitgereikt voor de C2 klasse.

Mede dankzij de ondersteuning van het hele team: Henk de vrachtwagen bestuurder, Jan de technische man, Bert met Bart en Els, Fred met Jacco hebben alle drie de wagens het doel van deze rally gehaald: Dakar.

Real way to Dakar 9 Verslag 9e & 10e & 11e rally dag

Posted on

 

Stage  10 (01-02-2023)

Pierre:
Proef 10 en 11 waren échte Dakar proeven. Stenen zandduinen in alle maten laag tot hoog, de Duitser kort. Er zaten afdalingen bij waar je maag van omdraaide. Een grote zandvlakte met mul zand; de auto’s moesten hard werken! 8 à 9 uur per dag in de wedstrijdauto, dat zijn lange dagen maar iedereen kan nog lachen.

Fred:
Bert en Bart rijden met 2 andere auto’s een zware route door de duinen…  dat wordt een fantastische rit met veel zwaar zand. De Litouwers raken ze kwijt, de Duitsers kunnen volgen door constant plankgas erachter te blijven. Dikke Bertha heeft af fabriek 165 ok en Bert heeft er wat bij gesleuteld. Normaal compleet zinloos maar nu heeft hij daar profijt van. Wat wel tegenvalt is kort bij elkaar blijven. Een hoopje zand over, een keer links of rechts en er is geen visueel contact meer.

Gelukkig komen de Litouwers einde stage 11 weer bij de karavaan. Ze zijn ergens de weg op gegaan en hebben een hotel genomen. Ook een goede keuze. De route ging door een canyon en aan het uiteinde was deze afgesloten door een grote zandduin 50-100 meter hoog; met een lange aanloop in 2 pogingen boven gekomen. De 1e poging hadden we een te zachte plaats uitgezocht, met de 2e poging op harder stuk kwam Dikke Bertha proestend boven. Na het duin dachten ze er bijna te zijn. Door de haast om thuis te komen bijna een kameel aangereden. Gelukkig goed afgelopen. Met ondergaande zon zijn ze binnengekomen. De mannen hebben genoten maar gaan ook een dagje serviceroute rijden om tot rust te komen. Dat viel tegen…


Fred rijdt met Jacco de serviceroute; dit is uiteindelijk ook een mooie avontuurlijke route, je ziet wat meer van de leefomgeving van de locals. Evengoed ben je van 9 tot 17 uur onderweg.

Fred wordt door de organisatie aangehouden met het verzoek te volgen ivm motorproblemen. Olie bijgetankt; de auto verbruikt 2 liter op 150 km. Na 10 km het verzoek om de brandstoftrailer naar het bivak te brengen. Als ie stopt rijdt er nog een team achter. Bij het bivak staat de megatruck van de organisatie met lekke banden. Ze worden binnen een half uur op weg geholpen door een serviceteam waarvan 2 mannen vrachtwagenmonteurs zijn. Super handig zo’n systeem met eigen ANWB regeling.

Stage 11 (02-02-2023)

Op de serviceroute gebeurt er weinig bijzonders. Twee Landcruisers rijden samen op. We hebben een side by side opgeknapt en aan elkaar gelast. De draagarmen en fusees waren afgebroken. Ook de aandrijfas vervangen.We eindigen aan het strand van Nouakchott en eten bij de lokale ondernemer.

Dag 12 (03-02-2023)

We moeten vroeg op omdat het de verwachting is dat de grensovergang van Mauritanië naar Senegal lang duurt. Vandaag wordt niet de rallyroute gevolgd omdat er geen stage is. De route die op het kaartje staat is afgeraden i.v.m. een bootovertocht en omdat daar niemand is om ons te helpen met de grensovergang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Real way to Dakar 8 Verslag 6e & 7e & 8e rally dag

Posted on Updated on

Stage 6 (28-1-2023)
Stage 6 gaat van Daklha naar Chami (Mauritanië), deze dag is alleen een verbindingsroute om de hele karavaan de grens over zien te krijgen.

De grensovergang is er een van veel geduld hebben. Aan de Marokkaanse zijde vindt het uitvoeren van de auto plaats en het stempelen van data in paspoorten. Dan volgt een stuk “weg” naar de Mauritaanse grens, wat meer een pad met kuilen en gaten is. Daar worden we opgewacht door onze gids, die zal het afhandelen van de documenten begeleiden. Dat gaat tergend langzaam; 2 uur voor een visa. Alle paspoorten gaan op een stapel, foto’s en vingerafdrukken worden genomen. En klaar denk je. De gids deelt ieder half uur de paspoorten uit. Dan worden kentekenbewijzen opgevraagd, die gaan ook weer een uur een hokje in. Uiteindelijk krijgen we alles terug en mogen de grens over. Systeemdenken is hier nog niet geïntroduceerd. De wegen zijn zeer slecht en af en toe is het onvermijdelijk dat je met een grote bonk een gaatje mist. Jan en Henk hebben het ook niet makkelijk in de servicetruck. De vering is stug en de ledematen worden op de proef gesteld. Velen gaan stapvoets waardoor ze later in het bivak aankomen dan de 2 Landcruisers. Het bivak is een plekje aan de doorgaande weg. In de avond komt er een lokale bank naar het bivak om grote hoeveelheden euro’s te wisselen voor lokale valuta.

Er wordt onderhoud gedaan, olie ververst, gedoucht met de handdouche en we gaan slapen;  om 6 uur morgenochtend alweer de briefing.

Stage 7 (29-1-2023)
De adventure deelnemers mogen alleen de eerste proef rijden; 32 km duinen. De wedstrijd deelnemers wordt verzocht zo licht mogelijk te reizen en rekening te houden met een overnachting. De 2e stage is veel zwaarder. Voor zover ons bekend is, gaan Pierre en Frank daar soepel doorheen.

De servicetruck wil vertrekken maar ze zitten in brandstof stress. Fred helpt ze aan 20 ltr diesel, dan kunnen ze vertrekken. Althans dat denken ze. Henk druk doen, Fred stopt, wat heb je nodig? Truck start niet. Accu bak eraf, wat is er loos? Wel spanning mar niet starten. Fred kruipt onder de truck en tikt op het startrelais. Oud trucje om weigerende startmotor te reanimeren. Een paar keer aan uit en doet het! Jan en Henk gaan op weg, Fred en Jacco naar de start. De adventure rijdt een prachtige spannende route door de duinen. Bert met woestijn ervaring voorop, die weet meestal juiste keuzes te maken. De 80 serie is duidelijk in zijn element. De oude 60 gaat wat moeizaam maar komt er ook. Na 2 uur is de proef afgerond,  nu nog 500 km verbinding rijden. Onderweg veel controles. 1 controle werd een bijzondere, we worden aangehouden door mannen in uniform of we even hun auto willen fixen. Bert kijkt en vraagt sleutel q17 en een inbus 5 en rommelt wat. En schudt de mannen de hand. De auto lekt nog steeds diesel maar minder, wij gaan ervandoor.

Na enkele uren, zo’n 100 km voor bivak, treffen we twee motorrijders. Die vragen ons te stoppen. Ze hebben brandstofgebrek. Een van de motorrijders heeft een 40 jaar oude motor en is uit de 2e stage het asfalt op gegaan, de proef was echt niet te doen. De beste kerel moest hier nog leren rijden in het zand, had hij nooit eerder gedaan. Hoe gaan we die mannen helpen? Bert rijdt met 1 motorrijder naar het eerstvolgende dorp, 80 km verderop. Fred wacht bij de andere motorrijder want alleen achterlaten doen we niet. In het dorp zoekt Bert benzine, maar ze verkopen alleen diesel. Na wat rondvragen en bellen door locals komt er een oude Mercedes met 80 ltr benzine in de kofferbak aanrijden. Er wordt 20 ltr gekocht en 5 ltr in een jerrycan gegoten, die Bert ergens tussen de geiten vindt. De motorrijder gaat terug om zijn maat te helpen. Uiteindelijk wordt het weer laat voor iedereen in volgende bivak is.

Rapportage door Pierre
Om 9:01 gestart voor 27km. Korte snelle paden, 50% kleine duinen, veel stuntwerk. Aan het einde wat hogere duinen, eindigend bij de 1e finishlijn. Was start 2e proef 188km. Begin van de paden over grote vlaktes wat voor Frank een peulenschil was om te navigeren. Daarna 50-60 km hoge tot middelhoge duinen, afgewisseld met hoge duinen. Dat was voor Frank meer werk: om mee te kijken en te helpen met uitgraven, wat onvermijdelijk was. Liason van 34km. Pierre heeft ontzettend genoten van deze dag, alles viel op zijn plek vandaag.

Stage 8 (30-1-2023)
Weer vroeg op, de verbinding voor service is 210 km, veel gejuich bij de briefing. In de middag is de euforie wel weg. Een onverharde weg van 100 km is al gauw 4-5 uur rijden. Vol met ribbels (wasbord). De adventure Landcruisers rijden er 80, dat is comfortabeler maar alles rammelt uit elkaar. De adventure mag de 2e proef niet starten i.v.m. tijdsoverschrijding op de 1e proef. Dat geldt helaas ook voor Pierre.

Het advies van de organisatie is om ruim voldoende water en brandstof voor 2 dagen in te slaan. In dit bivak overnachten we 2 dagen op een hele bijzondere camping in een dorp (Chingetti). Fred en Bert besluiten onderhoud te doen en uit te rusten. Stage 9 gaan we overslaan.

Jacco heeft het in de adventure klasse veel meer naar zijn zin en kan ook genieten. De druk van het wedstrijdelement is eraf. In het team vindt hij zijn draai tussen de oude knarren. Zoete broodjes worden er niet gebakken. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, er is weinig tijd voor jezelf, het is gewoon doorbikkelen. “Je hebt slaap tekort want je slaapt te kort” is een wijze uitspraak van een rapper. Jacco is nieuw, onervaren en de jongste met 23 jaar. Hij is als een jongen van huis gegaan komt als een vent naar huis. We zijn trots op hem hoe hij zich er doorheen slaat.

Jan slaapt veel tijdens het reizen, daar waar dat mogelijk is. Henk is een excellent chauffeur; hij heeft de truck heeft nog niet één keer vastgereden, dat is best een prestatie.